nenalivet

Direktlänk till inlägg 13 februari 2015

Hunduppfostran.

Av Eva-Lena Wiberg - 13 februari 2015 09:56

Nu har vi haft Leya i 4 veckor och jösses vad lärorikt och givande de är att uppfostra en vettförskrämd 3-årig vovve!

Man kan ju googla sig till det mesta och jag är en duktig googlare.Men man BEHÖVER inte googla på allt!Lite sunt förnuft räcker långt.Det där med att man inte ska skrika FY!eller NEJ! Det gör ju hunden mer stressad! Jag säger ett lungt och tålmodigt NEJ och hon vet direkt och lyder.

Likaså att inte TJATA! Kom Leya,titta Leya! Leeeeya! Att bara vara.Känner hon att du är cool i det utsatta läget så lär hunden sig till slut att är matte cool och ignorerar faran så e det lungt.

Taktil beröring är också superviktigt!Precis som hos oss människor.Det frigör ett lugnande hormon.

Inte tycka synd om vovven då den e rädd.Då uppmuntrar man rädslan.

Här är det jag som fått äran att vara favoriten :) Kanske för att jag står för födan,men kanske också för att jag aldrig skriker åt henne utan ger mycket beröm.Hon e väldigt beroende av mig och piper om hon inte ser mig.Går efter mig o ska vara där jag är heeeela tiden.Jag är hennes "kelmaskin".

Hon har ju utvecklats enormt fast hon fortfarande är väldigt rädd och det kan man nog aldrig ta bort helt.

Igår kväll slängde sig Kent i sängen så hans huvud dunsade ner jämte Leya som låg där och sov.Då gjorde hon ett utfall mot honom och stack.-Hon skulle bita mig!Sa han upprört! Nej,jag tror faktiskt inte att hon skulle bita.Utfall är en inbyggd försvarsmekanism som hon varit tvungen att odla i hela tre år.

En rädd hund är en farlig hund säger man ju och det stämmer delvis.

Man kan aldrig lita till hundra procent på NÅGON hund vad än folk säger.Som Gina tex är ju världens snällaste vovve och gör aldrig en fluga förnär.

Men skulle hon tex hamna i en trängd situation så vet man ju aldrig.Om tex 10 ungar skulle kasta sig över henne och klappa henne.DÅ kanske to.m hon skulle kunna bita!JAG skulle bitas om 10 ungar kastade sig över mig.

Att ha försvarsmekanismer är sunt men det ska då VARA på ett sunt sätt där vi hundägare sätter gränser.Leya älskar mig mest (inte för att skryta,he,he) men för att jag är ledaren som uppfostrar henne och tillrättavisar henne.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva-Lena Wiberg - 21 maj 2018 13:44

Rena högsommar värmen. Liiite för varmt i alla fall för att vara Maj. Helgen var strålande och vi var i stugan och bara njöt. På Onsdag e det dags att kolla lägenhet igen. Vill verkligen ha den! Men den har höga köpöäng så chansen är inte så stor. M...

Av Eva-Lena Wiberg - 11 maj 2018 11:26

Har ju länge velat flytta från denna lägenhet som är i stort behov av renovering! Mest för att den ligger på tredje våningen utan hiss och hundarna blir ju inte yngre. Gina har ju tre gånger haft en ligamentskada på höger nog så hon bör slippa trapp...

Av Eva-Lena Wiberg - 5 maj 2018 19:15

Idag har vi haft gemensamt vårstäd här i stugbyn. Alltid trevligt med gemenskapen här! Jag har räfsat löv o dragit sly, grenar ur skogen så nu kliar det överallt. Så fikade vi och sen grillade vi. Till ungarnas glädje kom studsmattan upp ...

Av Eva-Lena Wiberg - 27 april 2018 08:45

En liten uppdatering bara. Vet att jag är dålig på att blogga... Var till stugan i helgen och var o shoppa lite i Gränna på Lördan. I förrgår var vi och gjorde fint på graven. Annars är det ju mest jobb och hemsysslor. Önskar jag hade mer energi ö...

Av Eva-Lena Wiberg - 13 april 2018 19:44

I förrgår fyllde min Lille Leon 13 år så nu har vi en tonåring. Hade lite kalas med farmor, farbröder och tre kompisar. Leon var så nöjd med allt så. Min vackra son! ...

Skapa flashcards